14 apr. 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

I ”Småungar & Medier 2010” (Medierådet 2010) går att läsa att 43% av 2-åringarna någon gång har använt datorn, och på mediebarn.se går även att läsa att två av tre förskolebarn 2-5 år brukar använda datorn. Min första tanke när jag börjar läsa materialet från Statens medieråd är att jag vill ha en ännu färskare undersökning. Jag tror att på de två år sedan undersökningen gjordes har användande av olika medier och digitala verktyg förändrats ännu mer bland alla barn men speciellt bland de yngsta barnen. Med surfplattans intåg i vår värld och barnens vardag har vi nu 1-åringar som flera gånger i veckan på något sätt använder olika medier och digitala verktyg.

Vi har i vårt arbetslag och tillsammans med barnen nu aktivt jobbat med olika medier och digitala verktyg under 1 1/2 år tid och de barn som var med då är nu 3-4 år och ska till hösten gå vidare upp till vår äldre barngrupp. Till min stora förtjusning kommer jag ha möjlighet att få följa dem vilket innebär en spännande resa kring hur vi fortsätter arbetet kring digitala verktyg och medier. Hur kommer dessa barn att påverkas av vårt aktiva digitala arbetssätt på förskolan från det att de var 2 år? Jag tänker att de kommer ha en större digital kompetens när de kommer till förskoleklassen men kommer det vara andra förmågor som också påverkas? I läroplanen för förskolan (1998 rev. 2010) står att ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa...” i vår grupp med yngre barn är det här ett av de mål vi haft när vi arbetet med våra bildsamlingar. Min förhoppning är att kunna ta det vidare till äldre barn och där även lägga mer vikt vid hur man tolkar information som man läser, ser och hör genom olika medier. Jag vill så små frön hos barnen till ett mer kritiskt tänkande kring all den information som de får till sig.

Jag blev väldigt inspirerad och motiverad av det material jag funnit på Statens medieråds hemsida. ”Nosa på nätet - ett mediekunnighetspaket” (Statens medieråd & Skolverket 2011) verkar vara ett perfekt material att använda sig av i förskolan. Jag ser många möjligheter och sätt att använda detta material till hösten.

Jag tror att olika medier och digitala verktyg har en positiv inverkan i förskolan och skolans värld. Det finns fler möjligheter till att lära på och fler möjligheter till att synliggöra lärande och utveckling samt att synliggöra strategier för lärande och utveckling. Christina Wehner-Godée (2010) lägger stor vikt vid de goda möjligheterna med flera medier i synliggörandet av strategier för lärande och utveckling. Hon pekar på studenter hon haft som med hjälp av videokameran upptäckt spännande strategier barnen haft när de löser problem som annars aldrig uppkommit då studenten långt innan skulle stoppat barnens framfart. Med hjälp av medierna kan vi synliggöra inte bara barnens läroprocesser utan även våra egna. Under en av våra lärgruppsdiskussioner så presenterades vi för en metod där de olika medierna på ett väldigt spännande och kreativt sätt lyfte eleverna i deras tillägnande av kunskap. Jag blir imponerad av kollegors kreativa lektioner och alla de olika sätt som finns att lära på.

Litteratur
Medierådet (2010) Småungar & Medier 2010
Wehner-Godée, C. (2010) Att fånga lärandet: Pedagogisk Dokumentation med hjälp av olika medier (1. uppl.) Stockholm: Liber
Statens medieråd & Skolverket (2011) Nosa på nätet - ett mediekunnighetspaket
Utbildningsdepartementet. (2010). Läroplanen för förskolan (1998 reviderad 2010) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar