Det
som gör mig konfunderad är hur man skapar en meningsfull
individuell portfolio som uppfyller detta på en yngrebarnsgrupp?
Eller det som gör mig mest konfunderad är om man överhuvudtaget
behöver en individuell portfolio på en yngrebarnsgrupp? Jag ser
inte helt klart i den här frågan och tankarna snurrar i huvudet hur
man kan göra annorlunda.
Jag
funderar på om den form av pedagogisk dokumentation som vi lägger
mycket fokus på i vår verksamhet nu med film, bild och ljud inte är
att föredra? Syftet är detsamma som för en individuell portfolio,
vi synliggör barns utveckling och läroprocesser samt ger dem
möjligheter till reflektion av sina upplevelser på förskolan. Det
blir till en grupp-portfolio där vi i bland annat samlingar samtalar
och reflekterar kring bilder och film tillsammans med barnen. Sedan
uppstår hela tiden spontana samtal framför digitalram och iPad då
barnen får ytterligare tillfälle att reflektera över det de är
med om på förskolan. Alla blir delaktiga i grupp-portfolion,
pedagoger, föräldrar och barn.
Min
nästa fundering blir kring innehåll. Vad ska en portfolio
innehålla? Om vi har film, bild och ljud så ligger det digitalt
lagrat hur tänker man då kring barns alster, teckningar, målningar
etc? Samlar man det för sig, vad blir det då? Måste man samla på
det? Ellmin & Ellmin (2003) påpekar att det är viktigt att
bestämma vilken slags portfolio man vill skapa, ha tydliga syften
och ringa in de kunskapsområden man vill täcka in. I mitt arbetslag samtalar vi väldigt mycket kring den pedagogiska dokumentationen och vi funderar kring portfolioarbetet. Dock har vi inte hunnit gå mer på djupet kring tankarna med portfolion, vi behöver fundera kring vad, hur, varför och för vem en
eventuell individuell portfolio skapas. Där måste vi börja.
Hur
blir då det här när barnen slutar? Får de inte med sig något
från förskolan? Jag vet inte hur man ska tänka riktigt men tänker
att man kan börja med att fundera på för vem det är viktigt att
ha en individuell portfolio med sig hem?
iPaden ser jag som ett naturligt inslag i verksamheten och den används för filmskapande, bild och ljud.
Litteratur
Litteratur
Ellmin, R. & Ellmin, B. (2003) Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik Växsjö: Grafiska Punkten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar