2 okt. 2012

Avslutande reflektion

Innan jag började kursen var pedagogisk dokumentation en ganska ångestladdad del av mitt arbete. Jag visste inte hur jag skulle göra och jag hade svårt att se syftet med det sätt som då var det givna sättet att dokumentera i portfolio och i en individuell utvecklingsplan. Vad skillnaden på dokumentation och pedagogisk dokumentation var och vad det innebar hade jag inte reflekterat över.
Att gå kursen Pedagogisk Dokumentation med IKT-stöd har varit en givande och väldigt inspirerande kurs som väckt många nya tankar och idéer. För mig har det varit en lång resa i vad pedagogisk dokumentation är och jag har kommit en bra bit på vägen i vad det innebär men också hur man kan arbeta med det i sin verksamhet. Känner mig dock långt ifrån färdig med min läranderesa kring detta ämne.

När jag innan sommaren avslutade kursen kände jag mig väldigt förvirrad kring min uppfattning vad pedagogisk dokumentation är. Det kändes som att jag hade mindre koll än när jag gick in i kursen. Det har varit en berg- och dalbana i tankarna kring vad, hur och varför vi jobbar med pedagogisk dokumentation. Anledningen till det här tror jag har att göra med att man vänder och vrider på allt man tar till sig. Vi har i Lackarebäcks förskolor fått möjligheten att ytterligare fundera kring vad pedagogisk dokumentation är i en utvecklingsgrupp som vår förskolechef satt ihop. När man sitter tillsammans med kollegorna i den gruppen kommer man fram till nya insikter och frågeställningar. Väldigt spännande men som sagt ibland känns det som jag istället för att gå framåt tar två steg tillbaka.

Hela mitt sätt och mitt arbetslags sätt att arbeta med dokumentation och pedagogisk dokumentation har präglats av det som jag fått till mig och tillsammans med mina kollegor processat genom den här kursen. Det har öppnat upp för nya sätt att tänka och att våga ifrågasätta det som var.

Jag har nu till hösten börjat arbeta i ett nytt arbetslag och med äldre barn vilket innebär att jag nu får börja om och tillsammans med de nya kollegorna processa vad, hur och varför pedagogisk dokumentation. Det är väldigt spännande och utmanande att ännu en gång göra just det. Jag tänker att man hela tiden måste fundera över de här frågorna för att hålla det levande men väldigt viktigt när man är ett nytt arbetslag. Alla måste ha samma utgångspunkt för att vi sedan ska kunna bygga en bra verksamhet där den pedagogisk dokumentationen blir ett levande och naturligt verktyg i vår dagliga versamhet.

I och med att jag går över till att arbeta med de äldre barnen får jag även möjlighet att följa de barn som jag haft i min yngre barngrupp som nu tagit steget upp till äldre barn. Då får jag möjlighet att utveckla våra tankar kring hur vi skulle kunna arbeta med den individuella pedagogiska dokumentationen samt hur man ska använda sig av portfolio. Vi gjorde något radikalt förra terminen och bestämde oss för att ta bort den individuella portfolion samt lägga mer fokus på gruppens portfolio. Detta kommer vi fortsätta med men samtidigt har vi åter tagit upp möjligheten att jobba med individuella portfolios. Dock kommer det bli en skillnad i vårt arbetssätt och pedagogiska syfte med en individuell portfolio. Frågor vi ställer oss är tex. Vem är portfolion för och hur kan barnen/barnet bli mer delaktig?

Ett av våra mål på förskolan är att hitta smidigare och effektivare sätt att utföra pedagogisk dokumentation på. Nu under hösten är vi i startgroparna till att testa ett nytt verktyg som förhoppningsvis kan hjälpa oss att ta ännu ett steg i vår utvecklingsprocess. Jag och en kollega ingår i ett forskningsprojekt mellan Mölndals Stad och Göteborgs Universitet där vi kommer beforska vår verksamhet och förhoppningsvis gå djupare i det här ämnet kopplat till våra digitala verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar